LETIŠTĚ VÁCLAVA HAVLA
VEŘEJNÝ PROSTOR PŘED TERMINÁLY 1 A 2
PRAHA
autor | prof. Ing. arch. Michal Hlaváček |
spolupráce | Ing. arch. Karel Musil Ing. arch. Tomáš Skřivan Ing. arch. Petra Chaloupková Ing. arch. Barbora Janíková Ing. Daniela Maxová |
typ | STUDIE, SOUTĚŽ |
vizualizace | Ing. arch. Veronika Trachtová Ing. arch. Karel Musil Ing. arch. Veronika Trachtová Ing. arch. Daniela Šimková |
datum | 2015 |
Nová urbanisticko-dopravní vize má 2 hlavní stavební kameny:
- zachovat stávající objekty v Území (s výjimkou Parkingu A a části estakády před T2), včetně způsobu obsluhy těchto objektů
- vytvořit novou vrstvu dopravní obsluhy založenou na srozumitelné prostorové orientaci, závislé nejen na informačních cedulích, ale především na logické organizaci prostoru, která usnadní situaci nervózním cestujícím v časové tísni.
Základem této nové vrstvy je jednosměrný komunikační okruh tvořený razantně rozšířenou a prodlouženou existující konstrukcí estakády v půdorysné stopě západní a jižní části Aviatické ulice (přiléhající k oběma současným terminálům), východní části Schengenské ulice a navazující ulice Jana Kašpara.
Tento několikaproudý automobilový pás (po celé délce přiléhající k terminálům) je lemovaný pěším pásem, u kterého je možno kdekoli zastavit se standardní kontrolou délky pobytu na parkovišti (K+R, nesmluvní TAXI). Na tento pás ve směru k terminálům navazuje třípodlažní pás komerce, zábavních a odpočinkových prostor. Komerčním pásem cestující prochází buď s využitím nabízených služeb, nebo rychle pohyblivým chodníkem. Nad komerční vrstvou se nachází tři podlaží parkovišť přístupných rampami rovněž z automobilové estakády. Celková kapacita třípodlažního parkoviště je 3000 míst. Případný vyšší požadavek je možné řešit navýšením pater (1 patro = cca 1000 míst) nebo je řešeno v dalších etapách podobným způsobem formou parkovacího domu nad komunikací Jana Kašpara (dalších požadovaných 2000 míst). Délka parkování je v každém podlaží standardně kontrolována vjezdovým a výjezdovým systémem, takže mohou být jednotlivá patra flexibilně přizpůsobena různým druhům parkování od K+R až po dlouhodobé parkování.
Z komerčního pásu i ze všech parkovacích podlaží se cestující dostane do „zakázaného“ 30m ochranného pásma, které je v současné době využíváno jako příjezd v podstatě pro všechny druhy dopravy. Nová koncepce tento prostor mění na velkorysou, zastřešenou, ozeleněnou, shora osvětlenou pěší a odpočinkovou pasáž s atrii, která bezkolizně propojuje stávající i nový terminál s komerčními prostory, parkovišti a MHD systémem rychlých výtahů a eskalátorů. Kolem shora otevřených ozeleněných atrií jsou koncentrovány relaxační prostory a prostory pro děti.
Pasáž je na několika místech proražena orientačními atrii do suterénního prostoru, kudy vede přístupová komunikace pro VIP, smluvní taxi a shuttly (rovnoběžně se stávající suterénní zásobovací komunikací). Pohyb těchto vozů je zřetelně viditelný za prosklenou stěnou oddělující atria od vlastního komunikačního prostoru aut.
V místech, kde pasáž navazuje přímo na odbavovací haly terminálů, jsou do nového parkovacího-komerčního objektu vklíněny přes celou výšku shora prosvětlené komunikační a orientační dvorany propojující systémem výtahů, eskalátorů, galerií, mostů, schodišť a pohyblivých chodníků všechna stávající a nová podlaží a funkce. V několika podlažích jsou zde akcentovány komerční funkce, podpořené infopointy, meetingpointy apod. Tyto dvorany jsou tři. Hlavní dvorana je situována před stávajícím terminálem T2 a přímo navazuje na foyer koncové stanice rychlodráhy a navrhovaného terminálu MHD, dálkové autobusové dopravy, charterových autobusů a nesmluvních shuttlů. Dvorana před T1 je napojena na stanici rychlodráhy tunelem s pohyblivým chodníkem (v poloze mezi parkovištěm C a Marriottem). Podobně je uvažováno i o třetí dvoraně, bude-li to kapacita nové přístavby terminálu vyžadovat.
V případě potřeby navýšení parkovacích kapacit počítá návrh s patrovým parkingem návazným na výjezdovou estakádu nad ulicí Jana Kašpara. Dlouhodobé parkování je k dispozici v Parkingu C, v hotelu Marriott, případně v dalších parkovacích domech na prostorových rezervách. Low-cost parkování se nachází u vstupu do Území mezi trasou rychlodráhy a ulicí K Letišti a je tvořeno pouze zpevněnou plochou. Mezi vzdálenými parkovacími plochami a terminály se cestující dopraví pomocí shuttlů.
Prostor východního ramene ulice Aviatické je odkloněním dopravy na estakádu zklidněn a omezen pouze na obsluhu místních objektů. Toho je využito k vytvoření ozeleněného pěšího prostoru bulvárního charakteru doplněného o cyklostezku. Cyklostezka navazuje na stávající cyklotrasu A168 a je rozvinuta po celém Území. Může být využita k pohybu zaměstnanců po letišti na čipovaných kolech.
Výstavby je možné etapizovat v závislosti na budování rychlodráhy i výstavbě nové části terminálu a to po jednotlivých segmentech. Pro automobily bude v době výstavby zachována stávající estakáda do doby vybudování nové okružní komunikace. Po dokončení bude doprava svedena do nových koridorů a stará estakáda v úseku před Terminálem 2 bude využita jako pochozí plocha, případně bude nahrazena konstrukcí, umožňující větší prosvětlení interiéru, v současné době depresivně působícího podlaží.